06 July 2010

kisah soalan math

antara simbol-simbol yang perlu and wajib tau bila kite belajar Mathematics..


Hari ini bukan aku nak mengajar atau belajar matematik..
aku sebenarnya nak lah berkongsi cerita sedikit sebanyak
ketika aku berada di alam sekolah menengah, rendah..

SEKOLAH RENDAH
  • teringat satu cerita nie..


  • Kisah ni sewaktu aku di sekolah rendah, darjah 4. Kelas pon tengah2 je..hehe. hari nie subjek pertama aku ialah matematik.. kalo tak silap cikgu Ghani nama cikgu aku tu..
    Dia bagi kerje sekolah..uish… boley lah tahan.. aku nie plak subjek math..ades..paras2 hidung je.. suke math tapi tak pandai..hehe
    Malam tu aku wat r kerje sekolah tu..sume dah wat..settle..just satu soklan je.. terpaksalah mintak bantuan..pada yg pakar..
    Aku : ibu..camne nak wat nie..
    Ibu: erm..owh nie senang je—ibu pon mula mengeluarkan formula & skill yang ade..

    ***

    Aku tengok je..tye lah ape yg paktut..cz sok mesti cikgu akan panggil sorg2 wat kat depan..aku paling lemah time tu.. hehe

    **
    Kat sekolah..waktu math..

    Setelah dipanggil..mujur aku dapat soklan yg memng aku wat sendiri..so..dapatlah aku wat ngan yakin and dapat lah explain kat kengkawan yang lain..huhu
    Ø  Nak dijadikan cerita soklan yg ibuku ajar tu..jawapannye salah..

    **kat rumah..**
    Ibu; camne blaja?? Cam biasa soklan basic..dari ibu
    Aku: erm..biasa je.. kene wat soklan smalam
    Ibu: ha~~ camne betul ke tak jawapan math tu??
    Aku; erm..cikgu cakap salah..
    Ibu: salah?
    Aku: a’a..ibu..

    Tau ape yang ibu aku wat.. memang aku respect lar…
    Ibu aku telah menelefon cikgu tersebut bertanyakan soklan math tu..
    Nape buley salah.. setelah dierg wat discussion.. hehe.. jawapan ibu betul..

    ** Nampak sangat bukan aku yg wat..huhu..kantoi..

    Esok kat sekolah..cikgu telah explain balik soklan smalam..

    Wah!! Sebijik jalan kerja + jawapan ngan ibu..
    Hehe..
    SEKOLAH MENENGAH
    KISAh ni kalo tak silap lah..form 3..
    nak PMR..
    sekolah aku ni ade wat kelas induksi..
    macam satu guru..akan ade anak angkat seramai 5 orang..
    aku dapat cikgu Yusof..cikgu seni
    aku jujurlah..tak suke dia.. ntah sbb aku tak suke Seni..

    mase wat group..cikgu2 lain akan turut menziarah lah..ke group by group..
    tye minat subjek..
    bg ayat2 perangsang
    heehuu
    once cikgu ni cakap kat ayah angkat aku..lah

    "erm..fiza always got the high score in english and Math subject.."
    aku yg dok tepi banggalah..
    pastu..cikgu tu tanye..subjek ape yg aku suke..
    spontan jawab..subjek pendidikan Islam..
    saya tak suke Math & English..
    adeh..bersalah plak ase 
    HEHE..

No comments:

Post a Comment

[COPY POST] Kecantikan adalah subjektif.

  Kecantikan pada setiap insan itu adalah subjektif. Bergantung kepada siapa yang menilainya. 😊😊😊😊😊 "Posting di bawah adalah nukil...