04 October 2011

Muflis Akhirat

Salam semua.. apa khabar hari ini? macam-macam berlaku dalam masa  terdekat... disebabkan ke busyian kerja..jadi jaranglah ceq pinky menhupdated blog..atau juga ruangan luahan ... ehehe. Gitiew..dia...

Oklah tanpa membuang masa dan line internet... ceq pinky nak berkongsi satu item..iaitu MUFLIS..
Rasanya semua tahu apa itu MuFLIS..oklah..muflis sering dikaitkan dengan bankrup..tiada harta. Itu Muflis yang dispesifikasikan di Dunia.. Bagaimana pula MUFLIS AKHIRAT?

MUFLIS AKHIRAT sama lah seperti kita tiada harta / pahala untuk dibawa di akhirat kelak.. setelah google.. jumpa satu penerangan tentang Tajuk di atas.  

JOM kita hayati dan fahami


MUFLIS DUNIA, MUFLIS AKHIRAT
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepada pengikutnya yang bermaksud :
"Tahukah kalian, siapakah yang termasuk dalam golongan orang yang muflis?"

Sahabat menjawab,
"Orang yang muflis di antara kami adalah orang yang tiada wang & tiada harta benda."

Rasulullah s.a.w. bersabda lagi,
"Sebenarnya orang yang muflis daripada kalangan umatku ialah orang yang datang pada hari kiamat membawa pahala solat, puasa & zakat. Serentak dengan itu juga, dia membawa beban dosa di atas kesalahannya yang suka memaki hamun, menuduh orang yang bukan-bukan, memakan harta orang, membunuh & memukul orang."

Baginda menyambung,
"Maka akan dikembalikan amal kebajikannya, lalu diberikan kepada orang yang teraniaya. Jika habis pahala kebajikannya sebelum selesai membayar kesalahannya, akan diambil kesalahan orang yang dianiaya lalu ditimpa ke atasnya. Kemudian dia akan dihumban ke neraka. Segala hukuman adalah adil & muktamad."

Sumber :
http://halamanrohaizan.blogspot.com/2011/01/muflis-dunia-muflis-akhirat.html

No comments:

Post a Comment

[COPY POST] Kecantikan adalah subjektif.

  Kecantikan pada setiap insan itu adalah subjektif. Bergantung kepada siapa yang menilainya. 😊😊😊😊😊 "Posting di bawah adalah nukil...