Visitors

27 September 2011

Kisah awang hitam lagi !!

Sepertimana yang kita ketahui… di Malaysia, lebih-lebih lagi di ibu kota.. bukan ibu kota je..anak, cucu kota pun sering kita dengar masalah “awang hitam”. Banyak kes yang melibatkan dierang nieh.. pikat anak dara, mak dara Malaysia lah… jadikan orang Malaysia keldai dadah..lah.. eiii..sesuka hati je nak jadikan keldai..apa..ingat keldai tu chomey sangat ke?? Toolonglah…

Okies…dalam jalan2 ke blog jumpa one blog nie.. JoM baca…pendapat dia tentang awing hitam nieh..




“Entah kenapa jiwa aku meronta-ronta untuk menulis berkaitan “awang hitam”. Ape itu awang hitam rakan-rakan?….heh!! awang hitam atau nama saintifikya “negro” dah semakin ramai dan banyak di negara kita ni, kebanyakkan awang hitam ini datang dari negara afrika terutamanya Sudan.



Sudan,negara terbesar di afrika dan ke-10 terbesar didunia dengan 42 juta populasi. Sebilangan kecil daripada mereka memasuki negara ini dengan menggunakan pas/visa pelajar, tetapi tak pernah menuntut di Institusi Pengajian Tinggi dan sibuk pula nak mengorat wanita tempatan yang gilakan dan dambakan cinta dari awang hitam. Tinjauan dan pemerhatian yang telah aku buat di sekitar lembah kelang dan kawasan-kawasan sekitarnya, mendapati sebilangan gadis melayu kerap berpelesaran dengan awang hitam, tidak kiralah di mana..di sekitar bukit bintang, di dalam komuter, di mid valley city..tidak kira siang dan malam!! Berpelukan dan berciuman di tempat awam merupakan satu senario yang biasa kelihatan dan perlakuan ini antara gadis melayu dan lelaki hitam yang entah dari benua mana munculnya!! Pada telahan aku, mungkin budak-budak melayu ini terpedaya dengan janji-janji manis si awang hitam ataupun berasa lebih nikmat memeluk tubuh sasa dan mencium bibir tebal si negro.



Bagi awang hitam pulak mungkin ini boleh dijadikan satu penanda aras atau satu kebanggaan mungkin juga satu cabaran bagi yang lain-lain menggomol tubuh genit gadis tempatan dan ia merupakan satu nikmat yang tak terhingga.



Kini aku rasa dah bersepah awang hitam ni, kalau dulu hanya kelihatan di sekitar lembah klang terutamanya di Kuala Lumpur dan sekitarnya (terutamanya area-area Damansara, PJ, Kelana Jaya, Subang dan lain-lain) tetapi kini, di Kajang, Semenyih, Bangi, dan ceruk mana-mana aja..kelibat awang hitam pasti kelihatan. Berbanding dengan sikap Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) lain, (Indonesia, Myanmar, Nepal, India, Babgladesh dan lain-lain) awang hitam lain sedikit..dengan susuk tubuh yang secara lahiriah-nya besar, tinggi dan sasa (Seolah-olah ahli gymnisium dan atlet bina badan) mereka ini lebih hyperaktif, nakal, dan jahat.

Dari segi berpakaian, kalau diperhatikan awang hitam lebih trendi, dan berfesyen..dengan gaya-gaya hip-hop, kadang-kadang berbaju kot dan kemas seolah-olah ahli perniagaan yang berjaya. Perwatakan awang hitam lebih agresif dari PATI yang lain, belagak dan sombong serta tidak menghormati masyarakat tempatan. Boleh kita lihat aksi mereka di dalam komuter, pasang lagu kuat-kuat, menari dan terkinja-kinja dan pada masa yang sama mata meliar pandang wanita-wanita sekeliling..galak sungguh!!!



Kalau nak dikatakan pasal awang hitam ni..tak kan habis, semakin ramai awang hitam di Malaysia ni, dan dah terlampau banyak kes jenayah telah dilakukan, dari black money, pecah rumah, samun, rogol, liwat kanak-kanak, dadah, raba, perkosa, gaduh, bunuh, menipu, minum arak di tempat awam dan mengganggu ketenteraman awam.



Awang hitam-awang hitam…..

“bro…jiran baru aku awang hitam…baru je pindah..seminggu pun tak sampai”

“ye ke? bile pindah?”

“baru je….aku rase awal minggu hari tu dorang masuk…”

“kao kena hati-hati mat…awang hitam ni bahaya…dorang ni nakal dan agresif sket..dorang wat pe kat sini..stadi ke kat kolej depan tu?”

“ye ke bahaya?..aku tengok ok jeeee…siap bawak famili lagi..ada dua orang anak lagi…bukan student, katanya cikgu..”

“kao biar betul…awang hitam jadik cikgu..ape nama dia bro?”

“Kumaran A/L Munianndy…kalao tak silap aku lah…bini dia Nageshwari A/P Mariappan….”

“Bodoh…tu bukan awang hitam, kao ni..india ngan negro pun tak dapat beza!!!” – sekian


TAMAT


Betul tak… kalau nak diikutkan Negara kita nie dah cam oversea ja… hihik.. international tu…

Ceq pinky memang akui dierang nie..kalau berkata2.. memang menarik..menjanjikan macam2 yang indah2… bukan nak prasangka..just berhati-hati… sekarang nie..cik pinky sering diganggu oleh kaum dierang nie… al maklum..tempat kerja cik pinky nie campur ngan international..gitu..clazz gitu..kan.. hahaha..

Kes ni dah setahun dah tapi masih lagi berlanjutan sehingga ke hari ini… nama mamat tu “thank you Felix”- 1st time dengar..dah terbayang Felix the black cat…

1 insiden – dia bagi tau dia terpikat dengan diriku.. buat tak layan je…[menyibukkan diri]

2nd insiden – 3 bulan selepas tu, mamat nie muncul lagi [la..ingatkan dah habis study dah]- aiiisshhh. Mamat nie datang siang hari, nak jumpa saya tapi Alhamdulillah hari tu masuk petang. So dia gtau bos saya yang dia akan berkahwin ngan aku. Nanti nak p jumpa mother in law… pengsan mendengarnya…

Bos aku pun sengal, cakap..boleh..tapi..nak ke fiza ngan u??

Mamat : of course, sebab saya cintakan dia..

Bos : tapi dia tak suka awak…

Mamat : tak kisah..yang penting saya suka dia.



3rd – petang masa tu..tetiba gtau yang dia dah gtau bos aku yang dia nak mawen ngan aku.. so??? Eiii tolonglah…

4rd- nasib baik hari tu dia ada discussion, kawan2 dia pun ramai… namun begitu sempat ag dia dok menepek kat meja aku gtau..she’s my wife to be…

Member: really?? Is she accepting u?

Mamat : of course.



5th : mamat tu datang ke meja aku..dia serius ..ngan aku.. siap dok gtau future plan..impiana dia yang mana..” I hope… when I get up from my sleep, u were in my eyes”- then I make a breakfast .. dia g keje, pastu balik, aku sambut dia” wallah…sangat romantika d’ amour..kan..



OOO..tidakk!!! 
Migraine aku… [mintak dijauhkan..lah]



Semalam dia datang lagi, gtau bos baru YANG AKU ADALAH WIFE TO BE  dia..siap gtau kawan2 dia lagi..

 Tertekan aku dibuatnya..kalau dia datang cam alamak..masalah paling besar datang..

Aku sentiasa berdoa agar dilindungi..mintak dijauhkan dari mamat neg itiew!!!- menangis tak berlagu..
Uwawa!!

22 September 2011

Rancangan Wakena Beb ke??

Salam semua pembaca blog ku..ehehe..ramai ke yang baca?? tak kira lah ramai ke dak..kan..
Ok hari ini ceq pinky nak citer sikit...kisah hari ini masa nak p kije..

dah macam WAKENA Beb!! OOO.. dah rasa..


cuba tengok benda nie..

SEJENIS PAGAR BERPALANG
 Ini kalau tak tau..meh cik Pinky kenalkan..ni..nama dia Pagar berpalang..(yang saya panggillah)..huhu. dia akan naik dan turunkan palang..naik bila some owner yang berdaftar swap card. maka naiklah palang tersebut.. namun dalam beberapa minit ia akan turun atau kembali ke tempat asal. Biasanya ada kat tempat -tempat parking kereta, apartment punya pintu depan... sebelum penghuni mahupun pelawat datang ke situ.
Oklah saya bukan nak cerita tentang pagar nie..saya nak cerita kisah pagi tadi yang berkenaan dengan palang tersebut..

Pagi tadi, cik pinky dan sahabat saya cik iEla.. nak keluar nak p keje..mula-mula kami tunggu lah palang tu turun supaya tiada Xcident.. namun pak guard kat situ kata..:

" Ha..jalan! jalan!.."

* kami nie dengan penuh kepercayaan ..jalan lah..

arghhh..dengan tidak disangka..palang tersebut telah mengetuk kepala Ku..
agak-agak ade cam nie tak lepas kepala kene ketuk bendalah tu...


Wah!! bestnye kene ketuk..cam ada bintang..
adeh..adeh...
 Kemurungan and lost memory jap cik pinky raserr..hukhuk..malunye cik pinky...time tu..tak pandang kiri..kanan..depan..belakang ..dah...

adeh..adeh..malunyeerrr 


OMG!!! pening kepala saya..aish pak guard nie..tanpa kata ..




mana nak kata..cik pinky terus je jalan..ngeheehe..
sakit kepala sampai ke petang ..cam berpusing-pusing kepala den..nie..

Blurr..blurr..alam sekarang

sekian lah cerita saya..AmekAWW.. Wakena Beb!!  maluuunye..sakit pon ader..
Malang sungguh hari nie..




13 September 2011

Hantaran terkini

Assalammualaikum dan salam sejahtera...

ha..camne raya? meriah?
dalam menyiapkan kerja..dok blogwalking...
macam-macam cerita..
dunia bagaikan pentas manusia..di bumi..

Raya..bila dah balik kampung..
jumpa sedara mara...
sahabat handai...uhm..macam-macamlah keluar cerita...persoalan..
yang cepumas..cepu gangsa pun ada..huhu

Cik pinky ada gak kene tanya...
"bila nak kawin?"
"bila pakwe nak masuk minang?"
"tak sabarlah acik nak makan nasi minyak"

-- pening-pening --

nanti soalan akan datang,
- suami dia keje ape?
-orang mana?
-gaji berapa?
-hantaran berapa?

- pening-pening

ha bercakap mengenai hantaran...
orang kita suka membanding-bandingkan wang hantaran..
hantaran dah macam gaji @ salary lah plak..

Jom kita view:


Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran diSeluruh Semenanjung :-

UPSR, PMR/SRP : RM1,000-RM3,000 
SPM : RM3,000-RM8,000  
STPM/DIPLOMA : RM8,000-RM12,000 ... 
DEGREE : RM12,000-RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000-RM20,000 
PHD : RM20,000-RM30,000
**kalau ikut nilai nie la.maka ramailah yg tak kawen..walimah tak urus jawabnyerr..*hew hew hehe**
:: renung-renungkanlah

12 September 2011

Berkongsi kesedihan

Assalammualaikum w.bt.

Sabtu yang lepas 10 October 2011... cik pinky telah menerima satu berita kesedihan daripada sahabat satu tempat kerja. Cik Pinky diberitahu bahawa adik beliau mengalami trauma akibat bayinya yang telah pun berusia 8 bulan disahkan meninggal dunia di dalam kandungan. Para doktor berusaha untuk menyelesaikannya bagi membolehkan keluarga mereka menguruskan hal pengebumian. Al-fatihah untuk family sahabat cik pinky terutama sekali kepada adik nya. harap tabah menghadapi dugaan ini.

Agak-agaklah apa sebab bayi boleh meninggal dalam kandungan?

  1. sudah di takdirkan.
  2. Tempoh hidup..tak panjang
  3. mengikut sains..saya ada jumpa info ini dalam satu blog hazzanstudio
KEMATIAN janin dalam kandungan disebut Intra uterin Fetal Death (IUFD), yakni kematian yang terjadi saat usia kehamilan lebih dari 20 minggu atau pada trimester kedua. Jika berlaku pada trimester pertama disebut keguguran atau abortus. Jika janin sudah meninggal di dalam kandungan maka rahim tidak akan membesar lagi, pembesarannya akan berhenti sesuai dengan usia kehamilan saat janin meninggal.Misalya, janin meninggal pada usia kehamilan 12 minggu maka pembesaran rahim berhenti pada usia kehamilan 12 minggu, tidak akan membesar sebagai contoh sampai usia kehamilan 20 minggu. Hal ini disebabkan kerana pada janin mati, automatik pertumbuhannya berhenti, sedangkan pembesaran uterus mungkin kerana adanya pertumbuhan janin.
 Apabila sudah dipastikan ada kematian janin, maka kehamilan harus diterminasi atau ditamatkan. 
Cara menamatkan kehamilan berbeza, bergantung usia kehamilan dan besarnya rahim. 
  • Pada usia kehamilan kurang dari 12 minggu boleh dilakukan kuretase atau aspriasi vakum (yang menurut istilah awam 'disedut'). Untuk kehamilan di atas 12 minggu, biasanya diberikan ubat dulu untuk melembutkan dan membuka jalan lahir, lalu dibiarkan keluar spontan, kalau ada sisa rangkaian, akan dilanjutkan dengan tindakan kuret. 

  • Pada usia kehamilan di atas 20 minggu, maka tindakan yang dilakukan adalah induksi persalinan. 

  • FAKTOR PENYEBAB: Menurut dr Botefilia SpOG, Pakar Kebidanan dan Kandungan Rumah Sakit Persahabatan, Jakarta, ada beberapa faktor yang menyebabkan kematian janin dalam kandungan, antara lain:
1. Hipertensi atau tekanan darah tinggi 

2. Preeklampsia dan eklampsia 

3. Perdarahan Waspada jika Moms mengalami pendarahan hebat akibat plasenta previa (plasenta yang menutupi jalan lahir) atau solusio plasenta (terlepasnya plasenta dari tempat implantasinya di dalam uterus sebelum bayi dilahirkan). Automatik Hb janin turun dan boleh picu kematian janin. 

4. Kelainan kongenital (bawaan) bayi yang boleh mengakibatkan kematian janin adalah hidrops fetalis, yakni pengumpulan cecair dalam tubuh janin. Jika akumulasi cairan berlaku dalam rongga dada boleh menyebabkan halangan nafas bayi.Kerja jantung menjadi sangat berat akibat dari banyaknya cecair dalam jantung sehingga tubuh bayi mengalami pembengkakan atau terjadi kelainan pada paru-parunya. 

5. Ketidakserasian golongan darah ibu dan janin Terutama pada golongan darah A, B, O. Kerap terjadi golongan darah anak A atau B, sedangkan Moms bergolongan O atau sebaliknya. Pasalnya, saat masih dalam kandungan darah Moms dan janin akan saling mengalir lewat plasenta. Bila darah janin tidak sesuai dengan darah ibu, maka Moms akan membentuk zat antibodi.

 6. Janin yang hiperaktif Gerakan janin yang berlebihan-apalagi hanya pada satu arah saja-boleh mengakibatkan tali pusat yang menghubungkan Moms dengan janin terpelintir. Akibatnya, saluran darah yang mengalirkan bekalan oksigen mahupun nutrisi melalui plasenta ke janin akan tersumbat. Tak hanya itu, tidak menutup kemungkinan tali pusat tersebut boleh membentuk tali simpul yang mengakibatkan janin menjadi sukar bergerak. Hingga saat ini keadaan tali pusat terpelintir atau tersimpul tidak boleh dikesan. Sehingga, perlu diberi perhatian bilamana ada gejala yang tidak biasa ketika hamil. 

7. Gawat janin Bila air ketuban habis automatik tali pusat termampat antara badan janin dengan ibunya.Keadaan ini boleh mengakibatkan janin 'tercekik' kerana bekalan oksigen dari Moms ke janin terhenti. Gejalanya dapat diketahui melalui cardiotopografi (CTG). Mula-mula detak jantung janin kencang, lama-kelamaan malah menurun hingga di bawah rata-rata

.8. Kehamilan lewat waktu (postterm) Kehamilan lebih dari 42 minggu.Jika kehamilan telah lewat waktu, plasenta akan mengalami penuaan sehingga fungsinya akan berkurang. Janin akan kekurangan asupan nutrisi dan oksigen. Cairan ketuban boleh berubah menjadi sangat kental dan hijau, akibatnya cairan boleh terhisap masuk ke dalam paru-paru janin. Hal ini boleh dinilai melalui USG dengan color doppler sehingga boleh dilihat arus arteri umbilikalis jantung ke janin. Jika demikian, maka kehamilan harus segera dihentikan dengan cara diinduksi. Itulah perlunya taksiran kehamilan pada awal kehamilan dan akhir kehamilan melalui USG. 

9. Jangkitan ketika hamil Moms, saat hamil sebaiknya menjaga keadaan tubuh dengan baik guna mengelakkan pelbagai jangkitan bakteria atau virus. Bahkan, demam tinggi pada Moms boleh mengakibatkan janin tidak tahan akan panas tubuh ibunya. 

10. Kelainan kromosom Kelainan kromosom termasuk penyakit bawaan. Kematian janin akibat kelainan genetik biasanya baru dikesan saat kematian sudah terjadi, melalui otopsi bayi. Jarang dilakukan pemeriksaan kromosom saat janin masih dalam kandungan. Selain biayanya mahal, juga sangat berisiko. Karena harus mengambil air ketuban dari plasenta janin sehingga berisiko besar janin dijangkiti, bahkan lahir prematur.

 11. Harus segera dilahirkan Bila terjadi hal-hal di atas, segera periksakan diri ke dokter. Tentu doktor akan mengatasi penyebabnya sambil tetap memantau perkembangan janin hingga lahir. Misalnya apabila terdapat jangkitan, maka akan diubati jangkitan. Tetapi, apabila keadaan sudah sangat genting, seringkali doktor memutuskan agar janin akan dilahirkan atau lahir tidak cukup bulan guna mengelakkan berlakunya kematian janin.Jika bayi sudah terlanjur meninggal saat masih dalam kandungan, maka si bayi harus segera dikeluarkan. Persalinan sebaiknya dilakukan secara normal agar tidak terlalu berisiko bagi si Ibu. Tetapi bila ada penghalang, misal posisi bayi sungsang, ibu mengalami preeklampsia, plasenta previa dan sebagainya, maka operasi cesar terpaksa dilakukan. Janin yang meninggal sebaiknya jangan dibiarkan di dalam rahim lebih dari 2 minggu, sebab jika terlalu lama akan mempengaruhi faktor-faktor pembekuan darah si Ibu. Zat pembekuan darah atau fibrinogen boleh turun dan menyebabkan darah agak sukar membeku. Bila ini berlaku, akan mengakibatkan fatal kala ibu melahirkan. Jika fibrinogen rendah, maka pendarahan yang terjadi pada proses persalinan akan sukar berhenti. Bisa-bisa nyawa si ​​ibu tidak tertolong akibat pendarahan tersebut. 

12. Bisa hamil lagi Meski pada kehamilan sebelumnya Ibu pernah mengalami kematian janin atau keguguran, bukan bererti seorang ibu tidak boleh hamil lagi. Seorang Ibu boleh memulakan program hamil bila-bila masa. Tapi, sebaiknya ketahui dulu penyebab kematian janin terdahulu sebelum Ibu hamil lagi, untuk menjangka pelbagai kemungkinan yang terjadi pada kehamilan seterusnya. 

* Sekian info hari ini.. (just copy & paste)

05 September 2011

TAK KU SANGKA TAK KU DUGA

Selamat kembali bekerja dan kembali megadap buku... hehe..
1st day after raya..uwah..tak de mood lah...
al maklum masih ada lagi kawan yang masih bercuti..
mood raya mesti nak cerita tentang raya sakan..kan.. tu nanti lah cik Pinky kumpul idea (walau tak gempak). masa raya hari tu adik cik pinky, iaitu cik sakura bagi satu lagu nie..best bagi saya.. tak tau lah bagi anda semua..

Lirik dia wat kite feeling2 .. jom hayati lirik lagu nieh..::

malam...
ku tidur tak lena
teringatkan dirimu
terimbas kembali kenangan lalu
alangkah indahnya bersamamu

mengalir air mataku
menemani malam sepiku
ku rindu saat bersamamu
sukarnya ku untuk melupakanmu

dahulu engkau berikan cinta
mengapa kini engkau berubah
manakah janji akan setia menanti
jikalau engkau tak lagi cinta
katakan saja aku tak kisah
dari kau terus membuat ku menunggu 

tak ku sangka
tak ku duga
perpisahan yang akan melanda
dah ku cuba
pertahankan
namun dirimu pergi jua

cintamu bagaikan rembulan
yang hadir bila malam menjelang
kau hilang bila siang mendatang
begitulah sikap mu oh syg

kau lontar cintaku ditepian
ku bagaikan hanyut di lautan
yang lemas di dalam percintaan
dipukul gelombang keresahan

dahulu engkau berikan cinta
mengapa kini engkau berubah
manakah janji akan setia menanti
jikalau engkau tak lagi cinta
katakan saja aku tak kisah
dari kau terus membuat ku menunggu

tak ku sangka
tak ku duga
perpisahan yang akan melanda
dah ku cuba
pertahankan
namun dirimu pergi jua 

cintamu bagaikan rembulan
yang hadir bila mlm menjelang
kau hilang bila siang mendatang
begitulah sikap mu oh syg

kau lontar cintaku ditepian
ku bagaikan hanyut di lautan
yang lemas di dalam percintaan
dipukul gelombang keresahan

mengalir air mataku
menemani malam sepiku
ku rindu saat bersamamu
sukarnya ku untuk melupakanmu"