29 November 2010

PORTULACA GRANDIFLORA, [ROS JEPUN]


PORTULACA GRANDIFLORA, [ROS JEPUN]

animated


Mari mengenal spesis Rose.. rasanya semua perempuan sangat sukee kepada bunga rose.. tapi..kaum hadam adam.. jangan sangka semua perempuan suka pada bunga..sebenarnya ia bergantung kepada individu. Minat setiap orang adalah berbeza… cuba bayangkan jika perempuan mempunyai minat yang sama..erm.. susah..
just for u my dear..
 
Tak kisah lah apepun, tetapi hari ini saya nak berkongsi satu info tentang satu spesis Rose. Nampak tak gambar rose animated tu, ..yang 1st paragraph tu…ha~~ ceritenye camni.. saya tersangatlah suke akan picture tu, sebab ia nampak lawa dan menarik. So satu hari ni, sorang kawan saya tanya, itu bunga ape?
Saya cakaplah..bunga rose orange..mayyybee..hehe  (tak tau sebenarnya)..
Kenalan saya ni, kenaL mase form 3. Dia ni, rajin kot..dia bagi saya emel tentang bunga tu..and gambar sebenar.. wah!! Bersungguhnya sahabat saya nie… Happy lah rase, cz..rupenye bunge tu memang wujud..bukan hanya khayalan or cartoon.. Thanks a lots.. So sekarang saya nak gak berkongsi maklumat tu kat semua..

Jom Baca!!


Rose Oren

 Nama sebenar Bunga tu adalah : Ros Oren Portulaca Grandiflora atau Moss rose (atau Sun Plant) dalam bahasa Melayunya Ros Jepun.
Bunga nip own ade gak nama glamour, bukan korang je ade yer..erm, Nama lain cik ros ini ialah bunga kembang petang, bunga pukul sepuluh, rose moss, sun plant, japanese rose dan bunga gelang.
Ciri-ciri dia Ia sejenis pokok jenis lembut yang beranting. Ia mempunyai daun berwarna hijau yang kecil.
Ia boleh mencapai 6 in (15 cm) tinggi dan menjalar hingga sekaki (30.5 cm). Bunga yang berkembang seperti ros ini agak kecil dari bunga ros selebar seinci. Ia mempunyai warna yang cerah seperti pink, merah, kuning, putih, ungu dan oren. Yang istimewanya, ia berkembang pada waktu dhuha pagi dan menguncup sebelum asar. Paling cantiknya ialah pada pukul 10 pagi, dan oleh sebab itu ada yang mengelarnya bunga pukul sepuluh.. :-)
Asal : berasal dari Brazil Selatan yang beriklim panas, Uruguay dan Argentina Utara, ros jepun telah ditanam di merata dunia sebagai bunya yang disukai ramai.
Keperluan: Ros jepun boleh hidup subur di kawasan yang berpasir atau tanah yang lembap. Ia tidak memerlukan penjagaan yang rapi. Ia boleh dibiakkan melalui keratan batang.
Cahaya: Memerlukan cahaya matahari yang terang untuk menguntum.

Kelembapan: Memerlukan air yang banyak tetapi boleh juga hidup di kawasan yang agak kering.

Yang tergolong dalam spesis yang sama

2 comments:

[COPY POST] Kecantikan adalah subjektif.

  Kecantikan pada setiap insan itu adalah subjektif. Bergantung kepada siapa yang menilainya. 😊😊😊😊😊 "Posting di bawah adalah nukil...