Visitors

15 June 2010

Angin Ramadhan sudah mula menyapa

sekadar hiasan


Salam semua, hari ini 15 June 2010 bersamaan 02 rejab di Calendar Islam. diam tak diam... kan.. Saudara saudari semua boleh dah mula puasa sunat Rejab. ^_^....

Wah angin RAMADHAN sudah mula menyapa umat Islam.


"Allahumma bariklana ri rajab wa syaaban wa balighna ramadhan!"
:>> Ya Allah berkatilah kami dalam Rejab dan Syaaban dan sampaikan kami kepada Ramadhan


Pagi tadi aku ade lah buat sedikit search kat pak cik google..then dia temukan aku dengan satu teman nie
|
|
V
V
Klik Sini

Tapi..kalo tak nakk click..moh kite terus bace.. sedikit Fadhilat Di Bulan Rejab dan sedikit info tentang bUlan nie..


Rejab bermaksud taazim (kebesaran, keagungan, kemuliaan) kerana Allah S.W.T. akan melimpahkan rahmat-Nya, kemurahan-Nya dan Ruangan Bimbingan Rohani kali ini menyorot fadhilat bulan Rejab dan beberapa hadis Rasulullah S.A.W. berkenaan dengannya.

Amalan terbaik di dalam bulan Rejab ini ialah berpuasa. Maksud hadis Rasulullah S.A.W. tentang kelebihan berpuasa di dalam bulan Rejab adalah seperti berikut:


*********************************


Puasa 1 hari - Seperti berpuasa 40 tahun dan mendapat keredhaan Allah serta syurga tertinggi.

Puasa 2 hari - mendapat kemuliaan besar daripada Allah dan dilipatgandakan pahalanya.

Puasa 3 hari - dijauhkan dugaan dunia oleh Allah, dijadikan sebuah parit panjang yang menghalangnya ke neraka,

Puasa 4 hari - diselamatkan daripada siksaan akhirat kelak serta fitnah Dajjal.

Puasa 5 hari - aman dari azab kubur.

Puasa 6 hari - dibangkitkan dari kubur dengan muka bercahaya.

Puasa 7 hari - Allah mengunci 7 pintu neraka jahannam baginya.

Puasa 8 hari - Allah membuka 8 pintu syurga baginya.

Puasa 9 hari - keluar dari kuburnya lalu menyeru "Laailahaillallah" dan tidak ditolak dia dari memasuki syurga.

Puasa 10 hari - Allah memperkenankan semua permintaan dan hajatnya, dijadikan hamparan perhentian di titian Siratul Mustaqim setiap satu batu dan dijadikan 2 sayap untuk terbang seperti kilat di titian Siratul Mustaqim.

Puasa 13 hari - Saidina Ali berkata bahawa fadilatnya seperti puasa 3,000 tahun.

Puasa 14 hari - Saidina Ali berkata bahawa fadilatnya seperti puasa 10,000 tahun.

Puasa 15 hari - Allah mengampunkan semua dosanya yang lalu di samping menggantikan amalan kejahatan dengan amalan kebaikan. Saidina Ali berkata bahawa fadilatnya seperti puasa 100,000 tahun.

Puasa 16 hari - dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.

Puasa 19 hari - Dibina sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim dan Nabi Allah Adam.

Puasa 20 hari - Allah mengampunkan segala dosanya yang lalu, dan melakukan amalan baik dengan baki umurnya.


Sesiapa yang berpuasa 3 hari dalam bulan Rejab dan beribadat pada malamnya seperti :

  1. dia berpuasa 3,000 tahun,
  2. diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar setiap hari,
  3. ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawa dari jasadnya,
  4. 70 hajat ketika di dalam kuburnya,
  5. 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Al-Quran dinaikkan ke langit),
  6. 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan, dan
  7. 70 hajat ketika melalui titian Siratul Mustaqim.

Berpuasa pada 27 Rejab (Hari Israk dan Mikraj) seperti berpuasa 60 bulan pahalanya, jika disertai dengan sedekah seumpama puasa 1,000 tahun.

Dapat meminum air sungai yang dinamakan Rejab yang mana airnya lebih putih dari susu, lebih manis daripada manisan, lebih dingin dari salji.

Setiap umat Islam yang berpuasa di bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumur hidupnya. Tambahan bersedekah seperti beribadat seribu kali haji dan umrah. Dibina untuknya seribu mahligai dengan seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali.

Sedekah di bulan Rejab seumpama sedekah seribu dinar, dituliskan kepada tiap-tiap helai bulu romanya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat dan dihapuskan seribu kejahatan serta dijauhkan daripada api neraka.

Orang yang lemah dari berpuasa di bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari, sekurang-kurangnya sebuku roti.

Tazkirah From: Madzlan Othman (UPDP)



Marilah kita beramal di Bulan ini...semoga malan kita diterima Allah taala...amin

4 comments:

  1. iyer...lagi 2 bulan kot... ganti pose pon tak ag nieh..huhu

    ReplyDelete
  2. sll ada niat nak puasa,,,tapi asyik susah nak bangun pulak...haha =)

    ReplyDelete
  3. kaito: hehe..same lah cam saya..beriya nak pose..last2 adehhh..lapo lar..tak sahur..huhu

    ReplyDelete