Visitors

18 September 2009

Salam Aidilfitri_2009/ September

Dengan Lafaz


Hari ni, I last day..sebelum cuti Beraya la..huhu. First of all, nak wish Selamat Hari raya.. Mintak maaf la..wat kengkawan n rakan n taulan..mase ni lah kan..nak mintak maaf..ayat tu pown dah cam jdik ayat rutin.. huhu.

Tahun nie.. takde bju raye trbaru kot.. huhu.

aperpon, selamat hari raya.. maaf zahir dan bati..batin tu ner r tau ade yg terkechik ati..

kan ?kan?



kad raye untuk semua !!!

14 September 2009

malam 7 (tujuh ) likur


Kini, pelita api bagai telah menjadi suatu yang “tradisional”. Mengapa? Sebab rata-rata rakyat malaysia kini lebih gemar menggunakan lampu kelip-kelip berbanding memasang pelita. Mungkin kerana sukar untuk mendapat bekalan minyak tanah ataupun sebab harga minyak dah naik? mybe..lah

Apa pun.. biarlah kemeriahan yang kita raikan ini tidak menjauhkan kita daripada mengingatiNya dan tidak mensia-siakan sebulan Ramadhan yang kian berlalu ini..

Semoga hari raya aidilifitri ini akan mengingatkan kita kepada fitrah kita semula.

______________________________

Itu pendapat saya lah..ni ade sedikit..maklumat yang saya amik dari satu laman web berkenaan Malam tujuh likur : http://www.saujanautama3.com/?p=405

"Tiga perspektif berbeza malam tujuh likur"

Oleh Rashiqah Ilmi Abd Rahim
rashiqah@bharian.com.my

Falsafah masyarakt Islam di sebalik budaya Ramadan

MALAM tujuh likur yang menjadi sebahagian daripada budaya setempat pada setiap Ramadan di negara ini menyimpan sejumlah tafsiran dengan sesetengahnya dikaitkan dengan kepercayaan India, Melayu dan Islam.

Ada pihak yang mengaitkannya dengan amalan masyarakat Hindu yang menerangi rumah untuk menyambut Dewi Lakshmi (Dewi Kekayaan) masuk ke rumah pada malam Deepavali manakala daripada sudut budaya Melayu ia bertujuan menerangkan perjalanan jemaah ke surau atau masjid.

Sudut agama pula, malam tujuh likur sering dikaitkan dengan Lailatulqadar iaitu detik keemasan untuk individu Muslim merebut syurga apabila malaikat dan Jibril akan turun ke bumi untuk mengaminkan doa orang yang bersembahyang, bertasbih, bertahmid dan bertakbir kepada Allah.

Pensyarah Jabatan Linguistik, Akademi Pengajian Melayu (APM), Universiti Malaya (UM), Prof Madya Dr Nor Hisham Osman yang melalui zaman kanak-kanak di kampung berpeluang menyaksikan malam tujuh likur sebagai hari masyarakat desa menyiapkan juadah sebelum Syawal.

“Lazimnya beberapa rumah berhampiran akan bersatu tenaga menyediakan juadah seperti dodol dan meminta bantuan kanak-kanak untuk menumbuk gula mahupun tepung menggunakan lesung kaki selain bergilir-gilir mengacau kerana ia mengambil masa panjang untuk dimasak,” katanya.

Berhubung tradisi memasang panjut pada masa itu, ia dikatakan bagi membantu mereka yang menuju ke surau atau masjid bagi menunaikan tarawih kerana suasana pada malam terlalu gelap dan mungkin membahayakan keselamatan.

“Orang kampung memasang panjut sepanjang Ramadan sebenarnya sebagai simbol meraikan bulan mulia itu dan menjadi penyeri setiap rumah kerana kami tiada kemudahan elektrik seperti hari ini,” katanya pada pertemuan dengan Sastera, baru-baru ini.

Malam tujuh likur turut meninggalkan nostalgia kenakalan zaman kanak-kanaknya bersama-sama rakan sekampung yang gemar menyakat penduduk kampung terutama golongan tua terutama ketika mereka pergi menunaikan tarawih.

“Saya dan rakan-rakan sering mengusik orang kampung dengan mengikat ‘mercun tarik’ pada selipar dan basikal ketika mereka menunaikan solat tarawih di surau. Gelagat penduduk kampung yang menjerit dan melatah apabila mercun meletup, menggembirakan kami,” ujarnya.

Dr Nor Hisham mengakui pada zaman kanak-kanaknya sebahagian besar daripada mereka menggunakan tarawih sebagai alasan untuk keluar bermain polis sentri dan menikmati moreh tanpa menunaikan sembahyang sunat terbabit.

“Kenakalan ‘geng’ kami sudah diketahui penduduk kampung dan mereka tahu segala kegiatan yang lazim dilakukan terutama pada malam tujuh likur meskipun ada kalanya tak terfikirkan orang dewasa, tetapi ia memeriahkan suasana Ramadan di kampung saya,” ujarnya.

Pereka Grafik, Jabatan Multimedia dan Korporat Universiti Teknologi Mara (UiTM), Rosli Mahmood, pula berkongsi pengalaman tujuh likur di Sungai Besar sekitar 1985 apabila beliau dan rakan-rakan dikejar penduduk kampung kerana kenakalan mereka.

“Jiwa muda yang gemar bermain dan mengusik menyebabkan saya dan rakan-rakan mengetuk beduk di surau bermula jam 12 hingga 3 pagi sampai menimbulkan kemarahan orang kampung. Walaupun dikejar dan dimarahi penduduk, kami tidak pernah rasa takut malah berasa puas hati,” katanya sambil tersenyum mengingatkan peristiwa itu.

Selain mengetuk beduk, Rosli dan rakan-rakannya juga membuat panjut dan membina pintu gerbang menggunakan bahan semula jadi dan terbuang seperti tin susu dan batang buluh berdasarkan kreativiti mereka.

Baginya pengalaman malam tujuh likur pada ketika itu tidak mungkin dinikmati generasi kini kerana ia tidak lagi menjadi sebahagian daripada budaya mereka, walaupun masih ada sesetengah kawasan mengamalkannya, ia tetap tidak setanding kemeriahan masyarakat dulu.

“Sungguh pun demikian, saya juga mengisi masa dengan aktiviti sampingan yang lebih berfaedah seperti menjual ais batu dan pelbagai jenis buah-buahan untuk mengumpul duit bagi membeli kasut dan baju untuk menyambut Aidilfitri,” ujarnya.

Source : http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Thursday/Sastera/20080918091318/Article/index_html

12 September 2009

LARIK LAGU "denGan NafasMu-UngU"


[*]
Izinkan ku ucap kata taubat
Sebelum Kau memanggilku
kembali pada-Mu, menutup waktuku

Izinkan ku serukan nama-Mu
Sebelum nyawa dalam tubuhku
Kau ambil, kembali pada-MU




[**]
Karna ku tahu, hanyalah pada diri-Mu
Tempatku mengadu, tempatku mengeluh
Di dalam do’aku

[***]
Dan demi nafas yang telah kau hembuskan dalam kehidupanku
liriklaguindonesiapopuler.blogspot.com
Ku berjanji, ku akan menjadi yang terbaik
Menjalankan segala perintah-Mu, menjauhi segala larangan-Mu
adalah sebaris do’a ku untuk-Mu


Lirik Lagu : "Bukan NiatKu-IkLim"



1
Tertutupkah Sudah Hatimu
Untuk Menerima ku Lagi
Apakah Keras Hatimu
Tak Bisa Lentur Lagi



2
Bukan ku Sengaja
Mahu Kau Terluka
Bukan Niatku

Kalau Pun Memang
aku Bersalah
Namun Sebesar Manakah
Begitu Susah Utk Kau Maafkan
Hingga Ingin Kau Singkirkan
Bumi Yang Manakah Yang Tak Pernah Basah
Bila Hujan Mencurah


4
aku Usah Berubah
Usah Diturutkan Hati Marah
Di Hati Kecilmu
ku Tahu Kau Tak Begitu

Sudah Lumrah Cinta
Suka Bersulamkan Air Mata
Kita Dihiris Rencana
Terpetik Cinta Sukunya



Kita Buang Keruh Yang Melanda
Kasih Pasti Jernih Semula
Tak Siapa Di Dunia Merasa
Cinta Terlepas Sengsara

Tanpa Rajuk Hiba
Tak Ketemu Makna
Nikmatnya Cinta

Ulang 4 5 1 2
Bukan Niatku

Ulang Dari 1


03 September 2009

INTERVIEW SKILL

Beberapa kajian yang dijalankan telah menunjukkan salah satu punca utama kegagalan seseorang untuk mendapat pekerjaan adalah disebabkan kelemahan ketika menghadiri temuduga. Masalah itu bukan sahaja dihadapi mereka yang berpendidikan rendah dan menengah malah turut melibatkan golongan berpendidikan tinggi atau graduan.

Beberapa sebab telah dikenalpasti menjadi punca mengapa masalah itu berlaku. Antaranya:

+ calon tidak mengadakan persediaan yang secukupnya utk menghadiri temuduga

+ kurang pendedahan dengan situasi seperti itu

+ kurang keyakinan terhadap kemampuan diri sendiri

+ tidak memahami kod etika berpakaian ketika menghadiri temuduga

+ gagal menyiapkan diri untuk menjadi pendengar dan penjawab soalan yang baik

+ kurang tumpuan

+ terlalu berserah pada takdir

+ terlalu yakin sehingga merendahkan penemuduga

+ tidak mahu belajar daripada mereka yang lebih berpengalaman

+ kurang memahami etika atau adab ketika menghadiri temuduga

+ tiada inisiatif sendiri untuk mengadakan latihantubi ...


Jadi, bagi membantu mengatasi kelemahan² ini, kami mengumpul dan mengenalpasti punca² kelemahan tersebut serta memberikan beberapa tips atau panduan kpd anda semua bagaimana cara yang terbaik utk menghadiri temuduga.

Di antara soalan² yg lazim ditanya adalah seperti berikut:

Soalan : Apakah yg perlu anda lakukan sebelum menghadiri sesuatu sesi temuduga ?

Jawapan :
+ Kenalpasti sebanyak mungkin berkenaan kehendak majikan
+ Selidik profail syarikat atau panel penemuduga
+ Buat persediaan berhubung dengan soalan² yg berkemungkinan ditanya berhubung dengan jawatan yang dipohon
+ Latih tubi soalan² tersebut dgn jawapan² yg tepat dan munasabah
+ Jgn berlatih menghafal segala soalan yang disediakan di dalam buku secara bulat²

Soalan : Apakah faktor penentu yang sering dititikberatkan oleh majikan, dan bagaimanakah ianya boleh disesuaikan dengan sesi temuduga ?

Jawapan :
+ Sikap positif terhadap pekerjaan
+ Cekap di dalam bidang pekerjaan yang dipilih
+ Kebolehan berkomunikasi secara tulisan dan percakapan
+ Kebolehan berhubung di pelbagai peringkat dan jawatan
+ Yakin
+ Kebolehan untuk berfikir secara kritikal dan mempunyai kemahiran untuk menyelesaikan sebarang permasalahan yang timbul
+ Fleksibel
+ Mempunyai motivasi diri yang tinggi
+ Berkeupayaan untuk memimpin
+ Boleh bekerja secara berkumpulan

Soalan : Bagaimanakah kod pakaian anda ketika menghadiri sesi temuduga ?
Jawapan :
Banyak yang telah diperkatakan dengan "berpakaian untuk kejayaan". Antara yang tidak elok utk kedua pihak iaitu calon dan penal temuduga ialah:
+ Tindik telinga atau badan yang mudah dilihat
+ Tatoo atau menanda badan secara kekal dan mudah dilihat
+ Pemakaian pewangi secara berlebihan

Yang tidak elok utk lelaki:
+ Pemakaian pakaian yang tidak padan meliputi warna pakaian, jenis pakaian dan jenis tali leher
+ Berambut panjang dan berekor
+ Mewarnakan rambut dengan warna² tertentu yang menyakitkan mata

http://tbn3.google.com/images?q=tbn:dQzHloo5FoovKM:http://mbinkz.files.wordpress.com/2008/04/muslimah_solehah___by_starmat.jpg

Yang tidak elok utk wanita:
+ Pemakaian pakaian spt lelaki
+ Pemakaian jel
+ Menyimpan kuku yang terlalu panjang
+ Pemakaian alat solek secara berlebihan

Soalan : Bagaimanakah cara bijak utk mempergunakan masa yang diberi kpd anda utk memperkenalkan diri dan seterusnya mewujudkan keserasian ?
Jawapan :
Cuba secaya mungkin mencari topik² yang disukai oleh panel temuduga. Cuba perhatikan keadaan sekeliling bilik temuduga atau gaya panel penemuduga berketerampilan untuk mendapatkan sedikit panduan mengenai topik² yg disukai.

Soalan : Perlukah anda membawa sesalinan resume utk menghadiri temuduga ?
Jawapan :
Perlu !! Berikan resume kepada panel penemuduga dan jika perlu, bawa salinan lebih sekiranya panel penemuduga gagal menemui salinan resume yang telah diberikan oleh anda terdahulu. Sekiranya anda mempunyai portfolio kerjaya yang menerangkan secara terperinci tentang tanggungjawab anda di dalam sesuatu pekerjaan terkini atau terdahulu, sila bawa dan berikan kepada panel penemuduga.

http://www.kerja-kerajaan.com/images/combine.jpg



Soalan : Apakah perkara² lain yang penting dilakukan oleh calon semasa sedang menghadiri sesi temuduga ?
Jawapan :
+ Ekspresi muka - Senyuman
+ Ekspresi badan - Duduk dengan tegak

Soalan : Apakah perkara yang tidak baik dan tidak patut berhubung pergerakan badan yang boleh mengagalkan setiap sesi temuduga ?
Jawapan :
+ Jawapan secara bersahaja spt "a ah" dan sebagainya
+ Bercakap secara terlalu lembut
+ Memegang muka, mulut dan mengeliatkan kepala
+ Berpeluh secara berlebihan
+ Merokok
+ Mengunyah gula² getah
+ Menggoyangkan kaki
+ Bermain dengan pensil sambil mengaju-ajukan tangan
+ Bersiul
+ Menjegilkan mata
+ Membersihkan kuku
+ Menggunakan slang ketika menjawab soalan
+ Menggunakan nama panel penemuduga
+ Memegang dan bermain dengan barang² yang ada di meja panel penemuduga
+ Mengusik-usik rambut
+ Memotong percakapan panel penemuduga

Soalan : Apakah cara yang terbaik utk menunjukkan bahawa anda berkeinginan utk mendapatkan peluang pekerjaan yang ditawarkan ?
Jawapan :
Senyuman yg ikhlas, tegas dan konsisten

Soalan : Apakah cara yang terbaik utk menunjukkan bahawa anda yakin ketika menghadiri sesi temuduga ?
Jawapan :
Suara yang terang, tegas dan mantap

Soalan : Apakah jenis² temuduga yang sering dilakukan ketika ini ?
Jawapan :
+ Temuduga berasaskan kelakuan
+ Temuduga berasaskan kepada isu
+ Temuduga berasaskan kumpulan
+ Temuduga berasaskan tekanan stress

Di bawah ini adalah beberapa tips dan panduan yang boleh digunakan ketika anda menghadiri sesi temuduga:

Apakah cara terbaik utk mempamerkan/menunjukkan keinginan anda terhadap jawatan yang dipohon semasa temuduga ?
Tip 1 :
Mesra, sentiasa tersenyum

Apakah cara terbaik mempamerkan keyakinan anda semasa ditemuduga ?
Tip 2 :
Tegas, suara yang kuat

Terangkan mengenai diri anda.
Tip 3 :
+ Jangan ceritakan mengenai diri/kehidupan anda
+ Berikan ringkasan mengenai latarbelakang pendidikan, pengalaman di dalam pekerjaan yang lalu adalah sangat membantu dengan permohonan perkerjaan anda

Apakah kekuatan/kelebihan anda /
Tip 4 :
Beritahu mengenai kelebihan yang ada pada diri anda dan bagaimana ia boleh membantu di dalam pekerjaan yang anda pohon.

Apakah kelemahan anda ?
Tip 5 :
Pilihan utk menjawab soalan sebegini (jawapan yang negatif tetapi sebenarnya bagus/positif):
+ Saya kekadang kurang sabar, tetapi ia membuatkan saya bekerja dengan lebih baik
+ Bila saya memulakan sesuatu projek atau tugasan baru, kadangkala saya lupa makan tengahari
+ Disebabkan saya adalah seorang yang sukakan kesempurnaan, kadangkala ia sukar kerana saya rasakan orang lain tidak dapat memberikan yang terbaik sepertimana diri saya

Berikan jawapan negatif yang tiada kesinambungan dan kaitan dengan pekerjaan anda itu
+ Saya bukan pengeja yang bagus, jadi saya selalu bawa kamus bersama saya
+ Yakinkan penemuduga bahawa tiada kelemahan yang tak boleh anda atasi sekiranya anda diberi jawatan tersebut
+ Beritahu juga, sekiranya terdapat kekurangan/kelemahan anda akan menanganinya dan belajar dari pengalaman itu

Mengapa syarikat ini perlu mengambil anda bekerja ?
Tip 6 :
Terangkan tentang sumbangan yang boleh anda beri kepada syarikat di samping kualiti-kualiti kerja yang lain yang boleh anda lakukan

Sumber : Panduan & Tips Menghadiri Temuduga oleh Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia, Kementerian Sumber Manusia

http://achemm.blogdrive.com/archive/cm-9_cy-2009_m-9_d-1_y-2009_o-10.html